Laivanrakennus / Telakat (uusrakennus)

Uusia alkuja

Rauma Marine constructions ja Seaside Industry park Rauma vannoivat yhteistyön nimeen

article picture: Uusia alkuja

Turun telakan omistaja Meyer Turku ja Rauman telakkaa operoiva Rauma Marine Constructions (RMC) tekevät uudenlaista yhteistyötä. Meyer Turku tilasi Raumalta kaksi lohkoa Turussa rakenteilla olevaan Costa Smeralda ‑alukseen – ja heti perään toiset kaksi.

Syyskuun lopussa haastateltu RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa toteaa, että ensin sovittiin toimitus kahdesta lohkosta sillä odotuksella, että lisää piisaa, mikäli homma toimii. Nyt valmiit "pilottilohkot" odottavat Meyerin kuljetusta Raumalla ja Turun telakalta laitettiin saman tien tilaukseen kaksi uutta lohkoa. Costa Smeraldan kokoinen jättialus kasataan noin sadasta lohkosta, joten työtä voi hyvin ripotella Turun ulkopuolellekin.

"Tässä työssä olemme saaneet tuntumaa ohuitten, 5 millimetristen levyjen käsittelyyn – ja kaikki on mennyt erittäin hyvin", kertoo Heinimaa ja lisää, että seuraavia kahta lohkoa tehdään jo kuumeisesti.

Heinimaan mukaan Turun ja Rauman telakoiden yhteistyössä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, sillä koko toimiala on verkostopohjainen ja telakat kommunikoivat keskenään tiiviisti. "Kun Turusta tuli kyselyä, että kiinnostaisiko raumalaisia Costa Smeralda, tilaisuuteen tartuttiin heti", Heinimaa kertoo.

Ensimmäinen laiva merelle
Telakalla on nyt tavallaan suvantovaihe, sillä Rauma Marine Constructionsin ensimmäinen laiva luovutettiin kesällä ja telakka- allas on tällä hetkellä tyhjä. Kun matkustaja- autolautta Hammershus luovutettiin tanskalaiselle tilaajalleen, Molslinjenille, ja laiva purjehti horisonttiin, Heinimaa kuvailee hetkeä yhtä aikaa "haikeaksi ja riemuisaksi".

Hammershus aloitti liikennöinnin Tanskan Køgen ja Bornholmin Rønnen välillä syyskuun 1. päivänä. Alus ajaa Bornholmista myös Saksan Sassnitziin. Lautalla riittää työsarkaa pitkälle tulevaisuuteen, sillä Molslinjen voitti Tanskan valtion kilpailutuksessa Bornholmin-liikenteen pitkällä 10–12 vuoden sopimuksella.

"RMC:n ensimmäinen laiva on jo ylittänyt tilaajan toiveet esimerkiksi kantavuuden ja ajonopeuden suhteen", Heinimaa tietää.

"Saamiemme kommenttien perusteella asiakas on äärimmäisen onnellinen laivasta. Esimerkiksi nopeus, keveys ja ohjattavuus ovat erinomaisia", toimitusjohtaja myhäilee.

RMC:llä oli projektissa selkeä näytön paikka: Rauman piti osoittaa, että sen toimitusvarmuus ja osaaminen on edelleen huippuluokkaa. Joulukuussa 2017 toimitusjohtajaksi hypännyt Heinimaa tunnustaa, että paineet olivat kovat:

"Ensimmäisen laivan tekeminen ei ole koskaan helppoa."

Laivue 2020 odottaa lähtölupaa
Lisää nostetta odotetaan military-puolelta. Suomen valtio on hankkimassa historiansa suurimmat sotalaivat, jotka valmistetaan Raumalla. Merivoimien tulevat Pohjanmaa- luokan monitoimikorvetit ovat yli satametrisiä – ja korvetteja on kaavailuissa neljä. Takana on merivoimien hanke ’Laivue 2020’, jonka tehtävä on korvata seitsemän rivistä poistuvaa alusta.

Valtio teki keväällä 2017 Rauman telakan kanssa suunnittelusopimuksen, jonka puitteissa on tavoiteltu sitä, että alusten rakentaminen alkaisi 2019. Heinimaa odottaa lopullisen aikataulun lukkoon lyömistä levollisin mielin:

"Ensin täytyy saada sopimukset kuntoon, sitten päästään rakentamaan. Tavoitteena on, että vuodenvaihteeseen mennessä kaikki on sovittu", hän toteaa ja lisää, että neljän korvetin valmistaminen on iso ja haastava hanke telakalle.

Verkostoveturi ei lepää
Kun sekä julkisen että yksityisen projektia pukkaa, Heinimaa katsoo horisonttiin luottavaisin mielin. "Markkinat ovat nyt hyvin mielenkiintoiset ja RMC aikoo jatkaa omassa roolissaan verkostoveturina", hän toteaa.

Telakan kykyyn "vetää laumaa" panostetaan jatkossa yhä enemmän – ja Heinimaa tietää, että telakkaan myös luotetaan toimialalla. "Kaikki haluavat olla mukana hyvin johdetussa tiimissä – ja sen voimme tarjota täällä."

Rauman telakka saa myös kosolti tulitukea Seaside Industry Park Raumalta, joka tarjoaa teollisuuspuistoon sijoittuville yrityksille tehokkaan toimintaympäristön ja poikkeuksellisia kilpailuetuja.

Näihin kuuluu logistisesti erinomainen sijainti meren rannalla, sataman vieressä sekä runsaasti valmista infraa. Erityisesti raskaalle, tilaa vaativalle teollisuudelle löytyy sopivaa rakennuskantaa. Seaside Industry Parkissa on myös telakka-allas, nostureita ja muita teollisuuden tarvitsemia laitteita.

Alustataloutta Rauman malliin
Toimitusjohtaja Timo Luukkonen teollisuuspuistoa pyörittävästä Rauman Meriteollisuuskiinteistöt Oy:stä (RMTK) katsoo puiston vahvuudeksi myös sen, että RMTK:n tuottama liiketoiminta-alusta sisältää kaikki tarvittavat palvelut siten, että vuokralainen voi keskittyä omaan ydinbisnekseen.

"Meillä on täällä vahva yritysverkosto, joka tekee keskenään yhteistyötä ja parantaa sitä kautta kilpailukykyään."

Synergioita voidaan saavuttaa eri tavoin – esimerkiksi yhteinen ympäristölupa, yhteiset sähkö-, lämpö- ja kaasuhankinnat sekä yhteiset palvelut (kuten vartiointi ja jätehuolto) tuovat kustannustehokkuutta.

"Yhteistyö alueen yritysten kanssa vähentää siirtokustannuksia, kun toiminnot tapahtuvat samalla alueella, esimerkiksi pintakäsittelyn ollessa kyseessä. Lisäksi olemassa olevat nosturit ja siirtovaunut vähentävät ulkopuolisen kaluston tarpeen minimiin", Luukkonen lisää.

Teollisuuspuistossa on nyt 31 vuokralaista. Väkeä puistossa on arviolta 400 marine-ammattilaista.

"Määrä on pysynyt aika samalla tasolla jo pari vuotta, joskin toki vaihtuvuutta on vuosittain muutaman toimijan verran", Luukkonen kertoo.

Vahvassa vedossa
Tuorein vuokrasopimus on syyskuulta: meriteollisuuden kokonaistoimittaja R&M Ship Technologies vuokrasi puistosta toimistotilat.

"Vastaavasti samoihin aikoihin meriteollisuuden suunnittelutoimisto Allstars Engineering laajensi omaa vuokrasopimustaan", kertoo Luukkonen. Vuokrattavia neliöitä alueella on 55 000 m2, joista 87 % on nyt vuokrattu.

Samalla RMTK:n liikevaihto on kasvanut; kun liikevaihto vielä vuonna 2015 oli 3,1 miljoonaa euroa, vuonna 2017 kellotettiin tuplalukemat (6,2M€). Tavoitteet 2020-luvulle mentäessä ovatkin korkealla:

"Ensi vuosikymmenellä Seaside Industry Park on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen, logistisesti ylivertainen, resurssitehokkaasti ja kilpailukykyisesti toimiva raskaan teollisuuden teollisuuspuisto", Luukkonen linjaa. Sen lisäksi, että puisto tuottaa siellä toimiville yrityksille synergiaetuja ja lisäarvoa, puisto tulee myös kasvattamaan Rauman alueen elinvoimaa.

"Konkreettisena tavoitteena tänä syksynä varmistaa Laivue 2020 tilaus Raumalle", hän lisää.

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuva: Seaside Industry park

What did you think about the article?




Follow Seatec International Maritime Review
Facebook, seuraa
PubliCo B2B medias:
nordicum »     enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »