Laivan toimintavarusteet / Järjestelmät
Laivatekniikka / Elektroniikka (laivanhallintajärjestelmät )

Risteilyaluksella pohjoisnavalle

Uudenlainen matkustaja-alus murtaa jopa 2,5-metristä jäätä

artikkelikuva: Risteilyaluksella pohjoisnavalle

Suomalaisyhtiö Aker Arctic Technology Inc. on ollut mukana suunnittelemassa maailman ensimmäinen risteilyalusta, joka pystyy murtamaan peräti 2,5 metrin paksuista jäätä. Ranskalaisen Ponantvarustamon tilaama alus liikennöi aikanaan sekä Pohjois- että Etelänavan vesille. Kun LNG- ja öljykäyttöinen hybridialus valmistuu käyttöön Vard Søviknesin telakalta Norjassa keväällä 2021, se pystyy kuljettamaan 270 matkustajaa sekä 187 miehistön jäsentä.

Ponant-varustamon uudenlaisen arktisten alueiden risteilyaluksen pituudeksi tulee 150 metriä ja suurimmaksi leveydeksi 28 metriä. Matkanopeudeksi avovedessä tulee noin 15 solmua.

Vuonna 1988 perustetun Ponantvarustamon pääkonttori sijaitsee Ranskan Marseillessa. Varustamo on erikoistunut pienikokoisiin loistoristeilijöihin, jotka liikennöivät tavallisesta poikkeavilla reiteillä, muun muassa napa-alueilla.

Uuden laivan varusteluun tulee kuulumaan myös kaksi helikopteria halleineen. Jo rakenteilla olevan 30 000 GT:n risteilijän rakennusprojektin hinnaksi arvioidaan noin 323 miljoonaa dollaria.

"Aker Arctic on vastannut uuden jäätä murtavan risteilijän kehittämisestä, teknisestä suunnittelusta konseptivaiheessa sekä lopullisesta runkosuunnittelusta, samoin kuin jään murtamiseen liittyvän tekniikan suunnittelusta", kertoo Aker Arctic Technology Inc.:n myynti- ja markkinointijohtaja Petri Tolonen.

Huolellista esisuunnottelua
Ennen varsinaisen suunnittelutyön alkamista tehtiin olosuhdekartoitus laivan tulevilta risteilyreiteiltä.

"Keräsimme muun muassa jäädataa kyseisiltä alueilta kymmenen vuoden ajanjaksolta. Näin laivalle voitiin määrittää perusvaatimukset, minkä jälkeen päästiin suunnittelemaan rungon muotoa ja tarvittavaa propulsiotekniikkaa sekä mallitestejä", Tolonen sanoo.

Yhteistyötä suunnittelussa Aker Arctic teki Sterling Design Internationalin kanssa, joka on laivan tilanneen ranskalaisvarustamo Ponantin pitkäaikainen yhteistyökumppani laivojen suunnittelussa. Laivatelakka Vard vastaa laivan perussuunnittelusta, joka jatkuu yhteistyössä Aker Arctic Technology Inc.:n kanssa.

"Sterling Desing suunnitteli risteilijän yläkannen, Aker Arctic puolestaan laivan rungon pääkannesta alaspäin. Pääsimme mukaan projektiin jo alkuvaiheessa, koska Aker Arcticilla on paljon kokemusta jäätä murtavien alusten suunnittelusta", Tolonen mainitsee.

Hyvät avoesiominaisuudet
Ponant-varustamon uuden risteilijän runkoa aletaan koota syksyn 2018 aikana Vard Tulcean telakalla Romaniassa. Laivan varsinainen viimeistely ja luovutus tapahtuvat Norjan Søviknesissä, mistä alus on määrä luovuttaa tilaajalle keväällä 2021.

"Laivalla tehdään aikanaan risteilyjä muun muassa Pohjoisnavalle sekä Rossin merelle ja Pietari I:n saarelle Etelämantereen suunnalla. Tästä syystä laiva rakennetaan PC 2-jääluokan risteilijäksi, maailman ensimmäisenä lajissaan", Tolonen selittää.

Ponant-yhtiön risteilypäällikkö Nicolas Dubreuil on arvioinut, että laivaa voitaisiin käyttää myös Grönlantiin suuntautuvassa risteilyliikenteessä.

Alukseen asennetaan kaksi 17 MW:n (megawatin) tehoista ABB:n Azipod-potkuria, joiden avulla se pystyy murtamaan peräti 2,5 metrin vahvuista jäätä. Potkurien suuresta koosta huolimatta niiden ääni- ja värähtelytasot on saatu minimoitua.

"Laivan rungossa sovelletaan niin sanottua Aker Arctic DASTM-konseptia (Double Acting Ship), joten laiva kulkee vahvassa jäässä perä edellä. Normaali jääja avovesioperointi hoidetaan keula edellä. Siksi laivaan on suunniteltu hyvät avovesiominaisuudet, paremmat kuin tavanomaisilla jäänmurtajilla. Tämä on matkustajien mukavuuden kannalta keskeinen kysymys", Petri Tolonen sanoo.

LNG-polttoaine säästää ympäristöa
Laivasuunnittelussa kiinnitettiin Tolosen mukaan huomiota myös ympäristönäkökohtiin.

"Risteilyaluksissa ympäristökysymykset ovat tärkeitä. Laivat on suunniteltava sekä Clean Ship Regulations -ohjeiden että IMO:n ympäristöstrategioiden ja -vaatimusten mukaisiksi."

"Uuteen laivaan tulee Dual Fuel -moottori, jonka pääpolttoaineena on nesteytetty maakaasu eli LNG ja lisäpolttoaineena MGO-polttoöljy. Niin ikään laivaan asennetaan akut, joiden avulla alus pystyy liikkumaan hiljaista vauhtia eteenpäin", Tolonen selvittää.

Hänen mukaansa laivan kyky murtaa 2,5 metrin paksuista jäätä on varsin poikkeuksellinen.

"Yksikään suomalainen jäänmurtaja ei siihen pysty. Venäjällä on joitakin ydinkäyttöisiä jäänmurtajia, joilla on vastaava jäänmurtokyky. – Mutta tämä uusi PC 2-luokan laivahan ei ole pelkästään jäänmurtaja, vaan ensisijaisesti risteilyalus", muistuttaa Tolonen.

Lisää laivaliikennettä arktiselle vesialueille
Tätä nykyä maailmalla on rakenteilla useampia matalampien jääluokkien PC6 ja PC7 aluksia, joita ei ole tarkoitettu varsinaisesti napa-alueiden liikenteeseen.

"Arktisen alueen laivaliikenne kasvaa koko ajan. Tällaiset korkean jääluokan alukset ovat laivasuunnittelijoille tärkeä osa työtä, ja ne edellyttävät hyvää jäänmurtajaosaamista."

Napa-alueille tarvitaan myös yhä enemmän risteilyaluksia. Uusi alus pystyy kuljettamaan risteilymatkustajia muun muassa maantieteelliselle Pohjoisnavalle saakka.

"Ihmiset haluavat päästä katsomaan arktisia alueita. Arktisten alueiden risteilyalukset ovat toki kooltaan melko pieniä verrattuna Karibian tai Välimeren risteilijöihin", Tolonen muistuttaa.

Teksti: Ari Mononen
Kuva: Vard / Stirling Desing international




Seuraa Seatec
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »