Laivanrakennus / Telakat (uusrakennus)

Turun telakka investoi isosti

Meyer Turku tähtää tuotannon kolminkertaistamiseen lähivuosinan

article picture: Turun telakka investoi isosti

Meyer uudistaa Turun telakan iskukykyä kaikkiaan 185 miljoonalla eurolla. Aikaisemmin telakan uusimiseen oli ilmoitettu käytettäväksi 75 miljoonaa euroa – onko ruokahalu siis kasvanut syödessä? – Turun telakan runkotuotannon johtaja Mika Heiskanen kertoo, että nyt ilmoitettu, lähes 200 miljoonan euron investointitaso oli alun perinkin tavoitteena.

Meyer uudistaa Turun telakan iskukykyä kaikkiaan 185 miljoonalla eurolla. Aikaisemmin telakan uusimiseen oli ilmoitettu käytettäväksi 75 miljoonaa euroa – onko ruokahalu siis kasvanut syödessä? – Turun telakan runkotuotannon johtaja Mika Heiskanen kertoo, että nyt ilmoitettu, lähes 200 miljoonan euron investointitaso oli alun perinkin tavoitteena.

Tulevat investoinnit sisältävät uuden levyosavalmistuslinjan, uuden profiiliosavalmistuslinjan ja siihen liittyvän automaattiprofiilivaraston sekä laserhybriditeknologiaan pohjautuvan paneelilinjan. Heiskanen ei halua kiinnittää hintalappuja hankintoihin, mutta vahvistaa että kukin mainituista investoinneista on kymmenien miljoonien eurojen arvoinen. Telakan arvion mukaan investoinnit valmistuvat vuoden 2018 lopulla ja vuoden 2019 alkupuolella.

Laser tuo säästöt
Uusien investointien valmistuttua Meyer Turun telakalla on yksi maailman moderneimmista terästuotannoista ja digitaalisesti ohjattu laser-hybridi-hitsauslinjasto. Heiskanen mainitsee, että tuotannon laatu tulee paranemaan merkittävästi. Jo yksin laserin käyttö tuo kilpailuetua:

"Laseria käyttämällä voimme valmistaa ohuempia teräsrakenteita ja tätä kautta keventää alusten painoa. Kun laivojen painoa pystytään optimoimaan nykyistä paremmin, sillä on vaikutusta myös energiatehokkuuteen", Heiskanen tarjoaa esimerkin.

Jahka Turkuun saadaan "yksi maailman moderneimmista ja tehokkaimmista runkotuotannoista", se mahdollistaa tietenkin myös tuotannon lisäämisen.

Laivatehdas raksuttaa
Heiskasen mukaan luvassa on huomattava parannus nykytilanteeseen, jossa telakka luovuttaa 100 000 bruttorekisteritonnin laivan vuoden tai puolentoista vuoden välein.

"Viiden vuoden päästä pystymme luovuttamaan vuosittain kaksi laivaa, joiden bruttovetoisuus on 180 000 tonnin luokkaa", hän toteaa ja täsmentää, että laivojen toimitusaika sinänsä ei nopeudu, vaan tehostettu prosessi tarkoittaa, että laivojen luovutusväli lyhenee.

Meyer Turun toimitusjohtajan Jan Meyerin mukaan satsaus on telakalle iso hyppäys eteenpäin telakan valmistautuessa kasvavaan kansainväliseen kilpailuun. Meyerin mukaan näitä investointeja – samoin kuin koko henkilökunnan työpanosta – tarvitaan, jotta asiakkaille annetut lupaukset pystytään täyttämään. Meyer Turku aikoo pysyä alan innovaatiojohtajana myös jatkossa.

Pemamek isossa roolissa
Pemamek Oy Loimaalta toimittaa investointiohjelman uuden levyosavalmistuslinjan sekä uuden profiiliosavalmistuslinjan. Yrityksen toimitusjohtaja Jaakko Heikonen kuvailee tuoretta tilausta merkitykseltään "huomattavaksi".

"Nyt kun telakalla on nähtävissä pitkäjänteistä kehittämistä, olemme erittäin tyytyväisiä, että pääsemme olemaan siinä mukana." Heikonenkin katsoo, että nyt tilatut linjastot päivittävät telakan tehokkuuden ja kilpailukyvyn aivan uusiin lukemiin.

"On selvää, että nyt tehdään investointeja tulevaisuutta varten."

Uusi tilaus sopii mukavasti myös Pemamekin omaan kasvustrategiaan: yritys on ollut hyvässä vauhdissa koko 2000-luvun ja uutisoikin hiljattain uudesta avatusta myyntitoimistosta Houstoniin, Yhdysvaltoihin.

Digieväillä menestystä
Pemamek on myös vahvasti kansainvälinen: yrityksen nykyisestä lähes 40 miljoonan euron liikevaihdosta 90 prosenttia tulee viennistä ja yli puolet Euroopan ulkopuolelta. Pemamekin suunnittelemaa ja valmistamaa tuotantoteknologiaa on käytössä jo 50 eri maassa.

Heikosen mukaan digitalisaatio avaa laitteiden huoltoon ja etähallintaan paljon mahdollisuuksia, jotka tarjoavat lisää eväitä kasvuun. Tuotanto on kuitenkin pysynyt – ja pysyy – kotimaassa, koska huipputeknologiaa sisältäviä, räätälöityjä laitekokonaisuuksia olisi vaikea kuvitella tehtävän muualla. Loimaalaisten tulivoimaa kuvaa se, että lähes koko Pemamekin henkilöstöllä on insinööritausta ja vahvaa erikoistumista automaatioon.

Hautajaiset peruttu
Telakan investointipotin julkistuksen jälkeen useat tahot ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä tilanteeseen. Esimerkiksi puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta totesi, että kyseessä on hieno uutinen vahvalle perusteollisuuden sektorille – ja samalla voidaan lopettaa puheet siitä, että perusteollisuudella ei ole edellytyksiä toimia Suomessa. Malisen mukaan vahva ja kilpailukykyinen teollisuus synnyttää ympärilleen parhaassa tapauksessa laajan ja monipuolisen yritysverkoston – ja näin voidaan vastata kansainväliseen kilpailuun.

Turun telakan pääluottamusmies Osmo Salo on todennut, että investoinneilla on positiivisia vaikutuksia henkilöstöön, kun väkeä tarvitaan lisää. Jan Meyer arvioi toukokuussa 2017 Turun Sanomille, että telakan työntekijöiden määrä kasvaa yli 2 000:een ja työllistämisvaikutus noin 20 000:een vuoden 2018 loppuun mennessä.

Nosturien kuningas
Aikaisemmin tiedotetuista investoinneista huomattavin oli keväällä 2016 ilmoitettu Konecranesin toimittama uusi 1 200 tonnin Goliath-nosturin. "Goljatin" kustannus on noin 35 miljoonaa euroa.

Konecranes vastaa nosturin suunnittelusta, tarkkuuskomponenteista, sähköasennuksista, automaatiojärjestelmistä ja rakennekomponenteista, kun taas Meyer Turku rakentaa nosturin pääkannatinpuomin omissa tuotantotiloissaan. Pohjoismaiden suurin pukkinosturi otetaan käyttöön toukokuussa 2018. Sopimukseen sisältyy myös Turun telakan nykyisen 600 tonnin nosturin modernisointi, kunnossapito ja huolto-osat.

Goliath-nosturi kolminkertaistaa – yhdessä vanhan 600 tonnin nosturin kanssa – Turun telakan päivittäisen nostokapasiteetin ja mahdollistaa isompien ja pidemmälle varusteltujen suurlohkojen rakentamisen ja nostamisen. Tehokkuutta tuo myös Konecranesin TRUCONNECTetävalvonta, jonka ansiosta mm. suunnittelemattomien seisokkien kestoa pysytään vähentämään.

Myös vuokrakalustoa
Kaikkea kalustoa ei ole tarkoitus ostaa omaksi. Kesäkuussa tiedotettiin Ramirentin ja Meyer Turku Oy:n solmineen monivuotisen yhteistyösopimuksen Turun telakalle vuoteen 2020 asti. Sopimus on jatkoa jo vuosia jatkuneelle yhteistyölle telakalla ja se kattaa telakan alueella mm. teline- ja sääsuojatyöt, huoltosähkötoiminnot sekä nostinvuokrauksen.

Ramirent on toimittanut vuokrakalustoa ja palveluita telakalle jo vuodesta 2002, joten mistään kokonaan uudesta asiasta ei ole kysymys. Uusi sopimus kuitenkin täydentää ja tehostaa telakan ja Ramirentin välistä yhteistyötä ja kattaa nyt myös digitaalisia palveluita kuten kalustonhallintaa ja koneohjausta. Tätä kautta parannetaan tuottavuutta ja turvallisuutta telakalla.

Uutta putkeen
Meyerin risteilijätilauskanta ulottuu nyt seitsemän vuoden päähän. Telakalla arki on väliin kuin yhtä juhlaa, kuten esimerkiksi 13. syyskuuta järjestetyssä teräksenleikkausseremoniassa, jossa juhlistettiin uutta Costa Smeraldaa.

Smeralda on ensimmäinen Costa Cruises -yhtiön tilaamasta kahdesta 180 000 tonnin risteilijästä, jotka tuovat telakan rautakourille puuhaa vuosiksi eteenpäin. LNG:n voimin operoivat Costa- alukset toimitetaan asiakkaalle 2019 ja 2021.

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuva: Vesa Laurila

What did you think about the article?

READ THE LATEST MAGAZINE
Seatec International Maritime
Annual Review 2024

tuulivoimakatsaus



Follow Seatec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B medias:
nordicum »     enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »